02 February 2011

Jaga tEpi Kain!!

Jaga tepi kain atau perkataan lagi lembut iaitu ambil tahu.
Sambil tunggu kain kat dalam mesin siap dibasuh, ak ngan mak layan tengok tv jap.
Sekali buka, kuliah pagi daa..
Teringat time sekolah dulu, asal ceramah kat surau je..pakat ramai2 budak perempuan ni g duduk belakang tiang sebab nak tidur. Punya lah teruk time tu.

Pic tiada kena mengena..sorry ustaz


Kuliah pagi tajuk nye 'ambil tahu'
Ambil tahu ni penting dalam kehidupan kita. Tetapi jangan lah terlebih pulak sampai
anak teruna sebelah rumah pakai seluar dalam jenama apa pun nak tahu...


Kalau kita pergi sembahyang tapi biar je kawan serumah kita atau 
jiran sebelah rumah (kalau tahu la) tak sembahyang, dan ditakdirkan banjir teruk,
bukan saja kawan kita tu yang kena banjir..kita juga pun kena..
Ye la, takkan la satu rumah ada pulak bahagian ada air dengan takde air..
Nampak sangat tak logik..


Kalau kawan kita marah sebab tegur dia pergi sembahyang....
Emm..tu ak pun tak tahu la nak cakap apa..
Sebab biasa ak dengar ayat ni je "kubur masing-masing"
 Ak bengang betul kalau orang cakap macam ni.. Kalau dia diam je, ak boleh sabar lagi..
Apa-apa la..

Janji kita dah tegur..tanggungjawab dah lepas
Tapi jangan la sekali je, sebab manusia ni mudah lupa bab kata D.M

Apa-apa pun, semoga pelajar Malaysia kat Mesir selamat..
~Selamat Beramal~

5 0 buaT aDuaN:

mR.sYaH said...

betul tu.. skurang2nya kita nasihat.. klu dia xnak dgr kau piat je telinga dia.. kah3.. xdelah.. aku pun biasa dgr kubur masing2 tu..

Gimi said...

kang piat telinga dia, dia kabo mak dia jentik pun tak pernah...tak memasal je

ni la sikap mak ayah yg boleh buat anak2 jadi rosak..

pu3mas89 said...

betul wak. salu sgt dengar ayat tu " kubur masing masing"

Gimi said...

ad satu ustazah ni kata..
"sebab kubur masing2 la kena tegur, kalau boleh duduk satu kubur dengan ahli ulamak xde la nak riso sangat"

ayulunera said...

kalo hal2 solat memang perlu jage tepi kain..ayu pon tak suke jawapan camtu, memang la kubur masing2..tapi kalo musibah sume kene kan...nice entry

Popular Posts

 

hijau hazel Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review