Amarah


" Oi Bob, apasal muka tegang je ? "

Bob memandang aku sambil menajamkan pandangannya.

Ah sudah, gluurp..

" Kau... diam. Aku tengah marah ni. Nampak ni muka marah ? "

 

" Alo..rilek la bro. Sap kok lu... "

" Apa rilek-rilek ? Lu jangan buat hati wa tambah panas. "


Waa... aku bagi tahu mak aku.

" Ala Bob, jangan la marah. Tak elok untuk kesihatan. Mahunya kena strok nanti. "

Bob jeling lagi.

" Ok..ok.. mak aku cakap kalau tengah marah, kau kena duduk. "

" Pasal apa pulak ? "

" Sebab kau tengah berdiri."

Bob duduk.

" Marah lagi ? "

Bob mengganggguk.

" Baring pulak. "

Bob baring.

" Ada rasa marah lagi ? "

" Dah kurang sikit tapi still ada lagi la.. "

" Hurm.. dah kronik dah ni. "

Bob buat muka terkejut.

" Takpe, aku tahu macam mana nak buat. Ikut je step mak aku ajar ni. "

" Kau guling-guling dari sana sampai sini 3 kali. Rehat kejap. Minum air. Pastu ambil wuduk. Solat . Dah nak habis waktu ni...  "

Aku terus blah meninggalkan Bob tercenggang-cenggang.

" Cis, wa terkena. "

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan dari api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air.




10 0 buaT aDuaN:

tengkorakemas said...

hehe sebenarnya lebih mudah untuk bersabar, berbanding untuk tidak bersabar dan marah, kerana marah selalunya mendatangkan kesan yg buruk

Gimi said...

Betul...bila marah lagi banyak tekanan...nak naikkan darah lagi...nak tengking2 lagi...hurm, byk kerja betul..

ghost said...

wah..kata-kata yang seolah melakukan lakonan memadam api yang sedang terbakar di badan..

Lydia Miza said...

klu LM mudah jek..org marah2..LM tinggal kan je.mls nak layan

kindergartenlibrary said...

haha .jangan mudah marah2 ya ~

Gimi said...

Marah itu sifat .......

Anonymous said...

haha..dahsyat

Gimi said...

Novelgurl...

Apa yg dahsyat?

Solihin Zubir said...

ahahaha.. teguran yg sgt cool..
mkn dalam tu.. heheh..
bleh try kt membe2 yg salu mrh.. :D

Gimi said...

Solihin Zubir...

Bole aja, try ar

 
hijau hazel Blog Design by Ipietoon